#1 DIET TIPS: LOSS WEIGHT HIKMAH PKP

August 28, 2020


Assalamualaikum, memang dah lama sungguh aku tak buka blog ni. Memang lama betul. Last entry pun 8 bulan yang lalu. Mashallah rasa dah bertahun-tahun. Tetapi malam ni, tiba-tiba aku terasa mahu menaip & menulis. Rasa nak berborak pun ada. Harap semua pembaca sihat-sihat belaka kerana saya disini alhamdullilah sihat juga. Hahahaha.

Saya harap tahun segala kecanggihan ni masih ada pembaca yang sudi membaca blog-blog penulis. Semoga setiap entry memberi manfaat dan pengalaman kepada pembaca. 

"Wow new interface!' - my very first impression lepas buka blogger. Rasa macam "I'm a blogger? really?" Susuprisss!

LOSS WEIGHT HIKMAH PKP?

Seperti yang anda tahu dan juga tidak tahu, kita dihimpit dan diduga dengan wabak corona. As we all know, this outbreak has been started on January 2020 if im not mistaken-lah. But at that time, kita semua tidak berapa ambil serious sebabnya kita tak pernah expect wabak yang berlaku di China akan menular di Malaysia as well. Kita juga tak jangka wabak ni, tidak seteruk seperti virus-virus sebelum ni. Kan? Because I also didnt expected that could happened to us. 

There's a lot of hikmah Movement Control Order. A lot. Tetapi di sini saya nak highlight satu perkara paling terhikmah dalam hidup saya. Its have been on my list for every new year. Every wishes. Desires. Hope. Is. Loss Weight. Loss weight bukan benda pertama saya buat, bukan sahaja pada tahun 2020. But aku try it for every year. Semua method saya cuba. Atkin, Keto, IF. Named it. Semua saya dah try. But Thanks MCO for giving this miracle happened to me. On this entry, I will share any tips for those yang still struggle to lose their weight. 

Youre are not a loser, dud. If you dah try, you dah berjaya. If you loss 1kg, you dah berjaya. Just dont give up. You started it, you have to finish it. 

TIPS:

1. SET YOUR BIG GOALS-DREAMS

Perkara pertama sebelum start apa apa yang kita buat, of course kalau dalam Islam semua perlu dimulakan dengan niat dan tujuan. Jadi sebelum kita start diet, kita kena fikir, kali ini tak boleh main-main, kene fokus dan buat betul-betul. So awak kene set big goal/dream. Contohnya "tahun ni aku nak kawin", "aku taknak ada penyakit", "aku nak buat ibadat dengan selesa", "aku nak pakai baju cantik-cantik". Set big goal ni sangat-sangatlah penting. Bila kita jatuh, kita ingat benda pertama ni. Kalau benda pertama kuat, inshaallah dia akan bantu awak bangun semula. 

2. CUT CALORIES

Cut calories. Setiap perlu kira berapa kalori intake kita makan (breakfast, lunch, dinner). Pelbagai apps yang bantu awak kira kalories. Gunakan sebaik mungkin dunia teknologi kita. Kalori intake bagi lelaki dan perempuan berbeza. Contoh perempuan, normally perlu 2000 kalori intake dalam sehari. Untuk penurunan berat badan, kita perlu target kalori intake kita mesti kurang dari 2000 KALORI. 

3. CUT SUGAR

Dari pengalaman saya, air gula memang buat berat cepat naik berbanding makan nasi. Jadi tolong cut sugar. Kurangkan minum tealive, starbuck dan seangkatan dengannya. Kurangkan pengambilan gula dalam makanan juga tau!

4. INCREASE WATER INTAKE

Water intake sangat sangat sangat sangatlah penting weh! Water intake memang banyak membantu saya turun berat badan. Tipsnya, awak beli botol 1L/2L kalau rasa muak, beli botol yang berstraw. Tanpa sedar sekejap je habis. Air memang sangat membantu. Percayalah. Sehari saya akan minum 2L-3L. Memang akan turun walaupun awak rasa penat selalu ke tandas. Takpe, it is a good effect for our body. Tapi minum ada caranya, jangan 1L awak habiskan sejam lebih. Rosak buah pinggang. Malam jangan minum air banyak sebab kita nak bagi depa rest. Sebelum makan minum lah air supaya kita tak melahap macam boya. 

5. MORE PROTEIN LESS CARBO

Pengambilan protein lebih penting daripada carbo. Protein membantu untuk menstabilkan hormon dan blood sugar, kalori daripada protein lebih mudah didigest, membantu kita kenyang lebih lama dan mengurangkan kita craving benda yang manis. 

6. EXERCISE

80% ADALAH DARIPADA PENJAGAAN MAKANAN, 20% ADALAH DARIPADA EXERCISE. Mulakan dahulu dengan penjagaan makanan. Sekiranya awak larat, awak start slow slow exercise. 3 minggu sekali pun dah cukup. Tips exercise: Selepas 40minit, baru lah kalorie burn. 


Saya bukan cakap kosong. Dengan cara di atas, saya dah berjaya loss almost 15kg. Bila dah start, kita kena teruskan. Tak apalah bertahun-tahun sekali pun. Kita makan bertahun, takkan lah nak loss sebulan je. Bila amalkan healthy meal, inshallah benda tu akan jadi kebiasaan kita. Automatik kita takkan makan benda manis benda berat. Saya ada beberapa tips dalam memilih bahan makanan dan resepi tak perlu berlapar, sekiranya entry ini menjadi minat & perhatian pembaca. Kalau tiada sambutan, saya tak share hee. Terima kasih kerana baca entry kali ini! Inshallah saya akan comeback untuk entry seterusnya. Assalamualaikum!

You Might Also Like

10 comments

  1. yeay ! i'm your new follower ^^ welcome back !!

    Betul tu saya bersyukur saya ambil lesen dan habis belajar before covid. Syukur sgt .
    Tapi betul sejak pkp ni saya dah banyak minum air putih padahal semua org tau saya coca cola lover , sayur pun saya dah makan dalam portion yang betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Great! Maintain your lifestyle, im sure you will get the best result!

      Delete
  2. Singgah sini.
    Ok baru tahu minum secara sedikit.

    ReplyDelete
  3. betul tuu🤗btw saya follower baru disini hehehhehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Rasyidah! thanks for following me. Gonna BW you soon!

      Delete
  4. Wahhh bestnyaa! Say pkp kuat makan je keje 😆

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hee its okay! as long as you can maintain your weight tht just fine :D

      Delete

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images

Subscribe